WEAREREASONABLEPEOPLE

De naam werd op een nazomermiddag in 2007 door Chris Beemster bedacht. Een hele tijd later bleek WEAREREASONABLEPEOPLE een perfect fit voor zijn nieuwe onderneming samen met Auke Ferwerda. Verstand, redelijkheid en samenwerken zijn belangrijke thema’s voor WEAREREASONABLEPEOPLE. Zij vinden oplossingen voor technische en design problemen voor innovatieleiders en marktleiders zoals Philips Lighting, ING en Port of Rotterdam. Dat doen zij altijd samen met de klant.

Groei
Auke Ferwerda is Business Director en medeoprichter. In 3 jaar tijd is het bedrijf 877% gegroeid. In die tijd verhuisden zij 3 keer binnen het Groot Handelsgebouw. Dit jaar verwacht Auke Ferwerda met een team van 50 man te werken. Hun inzet werd vorig jaar beloond met een 8e plek op de Fast50 van Deloitte. Hoe je dat voor elkaar krijgt?  “Heel hard werken. Wij begonnen het bedrijf in Kleinhandel. Dat was een hele fijne omgeving, maar wij hebben de pingpong tafel nooit aangeraakt. De groei is overigens geen doel op zichzelf, maar komt voort uit het verlangen om steeds grotere vraagstukken aan te kunnen pakken.”

Op zoek naar de oplossing
“Klanten hebben vaak al een oplossing voor hun eigen probleem in gedachten. De correlatie tussen het probleem en de oplossing is dan nog helemaal niet aangetoond. Wij helpen de klanten hun vraagstuk scherp te krijgen. Om de oplossing te valideren maakt WEAREREASONABLEPEOPLE vaak gebruik van prototyping. Niet op papier, maar daadwerkelijk werkende systemen.  

Prototyping-mindset
“Mensen vinden prototyping vaak eng. Om innovatief te zijn moet je ook bereid zijn om te falen. Als je leert fietsen en je bent doodsbang om te vallen, dan zal je het ook nooit leren. Je moet jeugdige onbezonnenheid hebben, met dien verstande dat je weet dat je een zachte landing kunt maken. Dat is eigenlijk prototyping.”

Auke ziet de prototyping mindset ook als een manier om te ondernemen. “Je moet jezelf de ruimte gunnen om risico’s te nemen. Mijn verhaal is eigenlijk 12 steden en 13 ongelukken. De grote lessen komen als je faalt, niet als je slaagt. Onze cultuur is: wij willen wat flikken.”  

wearereasonablepeople.nl/ - Unit C2.070
Foto: Antim Photography - www.antim.nl - Unit E1.174.2

Warp -website