Rotterdam Festivals

Rotterdam Festivals is niet alleen een festivalkantoor. Zij maken ook de Uitagenda voor alle Rotterdammers en helpen filmmakers aan aansprekende locaties in de stad. Na een aantal locaties in het Rotterdamse houden zij nu kantoor in het Groot Handelsgebouw. Rotterdam Festivals was ook nauw betrokken bij de organisatie van de Trap naar Kriterion in 2016. Johan Moerman is sinds 1994 directeur, vol ambities voor de stad.

Wat doet Rotterdam Festivals precies?

‘Rotterdam Festivals is het coördinerende orgaan dat verantwoordelijk is voor de evenementenkalender van de stad. Wij zijn de spin in het web tussen een overheid die graag evenementen wil en mensen die een leuk initiatief hebben. Rotterdam Festivals probeert dat tot een mooi evenwichtig geheel te boetseren. 

Naast het festivalkantoor maken wij de Uitagenda en hebben wij een film commissionair in ons team.

De Uitagenda is door de hele stad gratis te verkrijgen. Hiermee zorgen wij ervoor dat Rotterdammers weten wat het culturele aanbod is. Festivals, maar ook musea en theaters. De film commissionair helpt filmmakers een goede plek in de stad te vinden. In 2016 is er in Rotterdam 600 dagen gefilmd. Je ziet dat bijvoorbeeld terug in reclames op televisie en in Flikken Rotterdam.’

Wat maakt het werk interessant?

‘Wij zorgen dat wij ieder jaar 15 tot 20% nieuwe evenementen hebben. Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld de Castellers. Dat was ontzettend leuk. Diversiteit is een belangrijk thema bij ons, wij laten graag dingen uit andere culturen zien. Het is zo spectaculair dat het eigenlijk voor iedereen leuk is. Het is heel fysiek en je ziet echt iets spannends gebeuren. Toen het plan binnen kwam dachten wij: binnen welk evenement passen de Castellers? Dat past natuurlijk leuk in Circusstad, een festival dat het steeds beter doet. De Castellers hebben in die periode zowel op het Noordereiland, waar het initiatief vandaan kwam, als op het Schouwburgplein gestaan.’  

Wat maakt het werk uitdagend?

‘Wij werken aan een enorme puzzel waar elk jaar weer leuke verrassingen in zitten. Het werk is een feest om te doen omdat er zoveel initiatieven zijn. Maar wij houden ons ook bezig met beheersing. Niemand vindt het erg om twee keer per jaar een groot evenement voor de deur te hebben, maar iedereen vindt het erg om dat ieder weekend voor de deur te hebben. Wij moeten dus spreiden in tijd en ruimte. Rotterdam Festivals zorgt ervoor dat initiatieven terecht komen op een plek waar het hoort en waar het kleur geeft aan het gebied. Dat is een enorme klus. Achter de schermen gebeurt er dus veel serieus en zorgvuldig werk. Aan de voorkant is het resultaat natuurlijk altijd superfeestelijk. Daar zijn wij best trots op.’

Waar ben je nog meer trots op?

‘Wij zijn op dit moment de beste evenementenstad van Nederland, mede door de Trap naar Kriterion en dat soort bijzondere evenementen. De International Festival & Events Association heeft ons in 2015 tot een van de acht beste festival- en evenementensteden ter wereld uitgeroepen. Wij werden naast steden als Sydney, Dubai en Philadelphia gezet. Dan doe je het goed als stad.

Wij dagen initiatiefnemers gericht uit, maar bedenken de evenementen natuurlijk niet zelf. Het initiatief komt uit de stad en elke keer worden wij weer verrast. Het feit dat wij zo’n model in de stad hebben met aan de ene kant heel veel initiatiefnemers en aan de andere kant een overheid die echt zijn best doet om het te faciliteren, daar ben ik trots op. Het is een machine die goed draait. Rotterdam denkt elke dag: morgen kan ik beter zijn dan ik vandaag ben. Dat is heerlijk werken.’

Jullie waren één van de organisatoren van de Trap naar Kriterion en houden ook kantoor in het Groot Handelsgebouw. Hoe bevalt dat?


‘Het Groot Handelsgebouw past goed bij ons. Wij zijn stoer, daadkrachtig en modern. Dat vind ik ook allemaal voor het Groot Handelsgebouw gelden. Daarbij is het een supermakkelijke plek. Als ik bezoek uit het buitenland krijg zeg ik altijd: je neemt de trein vanuit Schiphol, het eerste gebouw rechts. Je bent er in 27 minuten.

Het is een onderscheidend pand en een icoon van de wederopbouw. Ik geniet nog iedere ochtend als ik hier de trap op loop. Het gebouw levert mooie verhalen op. Dat merkte ik tijdens de Trap naar Kriterion, maar ook met onze eigen bezoekers. Mensen weten natuurlijk helemaal niet wat er achter zo’n gevel of wat er op het dak te vinden is. Als mensen vervolgens zien dat er auto’s door het gebouw kunnen rijden of dat het dak zo groot is, leidt dat tot hele positieve reacties. In die zin vind ik het leuk dat wij als Rotterdam Festivals hebben kunnen bijdragen aan de ontsluiting van het dak. De positieve reacties op Facebook en Twitter, over de Trap naar Kriterion, waren bizar.’

Hoe kijk je terug op de Trap naar Kriterion?

‘De Trap was een prettig gestoord idee. Wij zagen direct het potentieel. Vervolgens bedenk je of zoiets wel mag op het beveiligde Stationsplein en wie dat moet betalen. Voor ons was het belangrijk dat De Trap gratis toegankelijk zou zijn. Dat is mogelijk gemaakt door gemeente Rotterdam, het Groot Handelsgebouw, TBI, Stichting Bevordering Volkskracht en Rotterdam Festivals. Ik ben er best wel trots op dat wij toestemming hebben gekregen van de gemeente, voor iets wat eigenlijk niet kon. Het is ook fijn dat het uiteindelijk zo’n succes is geworden. De 368.611 bezoekers, exclusief mensen die met de lift zijn gegaan, die hadden wij niet voorzien.

De Trap was natuurlijk ook gewoon leuk om te doen. Je moest je inspannen, maar het was fysiek wel te doen. Iedereen voelde dat verhaal van de wederopbouw. Het uitzicht illustreerde wat er van Rotterdam geworden is. Ik merkte aan de reacties dat mensen dat voelde, dat het niet zomaar een trapje was. Zo’n evenement maak je niet ieder jaar mee. ‘

Typisch Rotterdams?

‘Onze mentaliteit is ‘het kan eigenlijk niet, maar het moet toch gebeuren’. Samen blijven wij de wereld verrassen omdat wij er altijd voor gaan. Het wordt ook snel praktisch, want wij bedenken vlug hoe wij zoiets dan moeten aanpakken. Het blijft niet bij dromen alleen.’

En als je wel mag dromen?

‘Dan hoop ik dat wij dit soort spectaculaire ideeën blijven houden. De vraag is altijd: wat wordt het volgende bijzondere evenement? Op een meer praktisch niveau zie ik een uitdaging in ruimte. Er zijn zoveel plannen dat wij het soms niet kwijt kunnen. Daar zou ik graag een oplossing voor willen. Ik was laatst in Montreal en daar hebben zij een stadsgebied dat zij in een paar uur kunnen ombouwen. Van een leuk plein met bankjes naar een festivalterrein. Rotterdam zou ook een slimme stad moeten zijn die je snel en flexibel voor grotere evenementen kunt ombouwen. Je wil natuurlijk niet dat het er daarna uitziet als een asfaltvlakte.

Ik kijk ook uit naar nieuwe ideeën op het gebied van architectuur, culturele diversiteit en het gebruik van de haven en de rivier. Er zijn nog zoveel dingen mogelijk.‘

 

http://www.rotterdamfestivals.nl | Stationsplein 45| Unit Be.041 / Entresol


Foto: Antim Photography - www.antim.nl - unit E1.170.1

Johan Moerman Web 2