Earproof

Op de website van Peter van Galen prijkt een indrukwekkende wall of fame. Met zijn bedrijf Earproof verzorgt hij gehoorbescherming voor bekende DJ’s en muzikanten. Ook gewone muziekliefhebbers kunnen bij hem terecht in zijn kantoor en studio op de binnenplaats van het Groot Handelsgebouw.

Hoe ben je met Earproof gestart?

'Ik heb het bedrijf in 2003 opgericht. Ik werkte voor grote facilitaire bedrijven in de entertainmentindustrie. Toen de Arbowet op het gebied van gehoorbescherming werd veranderd, had ik zelf een hele vervelende ervaring met het aanmeten van oordoppen. Ze deden pijn aan mijn oor en na een aanpassing werkten ze niet meer goed. Toen dacht ik: dat moet anders. Ik heb toen bedacht dat het dragen van oordoppen niet top-down moet worden opgelegd, maar eigenlijk als luxe accessoire moet worden gezien. Live muziek wordt te vaak met gevaar voor het gehoor geassocieerd. Met oordoppen kun je dichter bij de speakers staan en is het geluid ook mooier.’

Is gehoorbescherming een trend aan het worden?

‘Vroeger was het idee: je wordt oud en je wordt doof. Als ik vroeger naar de Roxy was geweest kwam ik thuis met een piep in mijn oor. Dan had je een goed feest gehad en was het dak eraf gegaan. Die perceptie wil ik graag veranderen. In samenwerking met Mojo Concerts hebben wij bijvoorbeeld oordoppen uitgedeeld op Lowlands en Monster Jam. Bij Monster Jam kwamen vaders met jonge kinderen van 2 tot 10 jaar. Zo’n show begint met 3 ontploffingen en daarna het geluid van de auto’s dat weer wordt overstemd door de voice-over. Mojo Concerts liep samen met mij voorop in de bewustwording van gehoorbescherming. Uiteindelijk is het toch de verantwoordelijkheid van iedereen die lawaai, muziek of herrie maakt.’

Begeeft Earproof zich in een concurrentiegevoelige markt?

‘Ik was eigenlijk de eerste in de markt en dat is niet zo handig. Als je voorop loopt, kijken mensen makkelijk over je schouder mee. Natuurlijk krijg je ook alle aandacht wanneer je begint, maar je bent maar heel kort jong, hip en happening. Daarna moet je ervoor zorgen dat je een blijver bent. Dat doe je door constant stappen te maken, soms ook een stap terug. Vorig jaar heb ik besloten dat het bedrijf moest veranderen om relevant te blijven. Ik had er destijds een parttime baan naast en die heb ik opgezegd. Om succesvol te zijn moet je fullfocus zijn. Ik heb in een jaar tijd veel veranderd en nieuwe producten ontwikkeld.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Het eerste jaar heb ik de Melkweg als klant binnengehaald. Dat was een mooie overwinning. Ik ben ook trots op onze samenwerking met Codarts. Ik ben daar betrokken bij een health platform. De komende vijf jaar gaan we samen met een medisch team 40 studenten begeleiden. Het doel is om de muzikanten beter te maken. Niet alleen hoe zij spelen, maar ook hun omstandigheden. De studenten worden bijvoorbeeld geïnformeerd over houdingsleer, voeding en gehoorbescherming. Dat is superleuk.’

Wat is jouw favoriete plek in het Groot Handelsgebouw?

‘Mijn eigen kantoor en het dak. The Suicide Club is een hele interessante plek waar je de allure van de stad kunt laten zien. Het gebouw in het geheel is natuurlijk ook fantastisch. Toen ik Wim Pijbes en Winy Maas met het Groot Handelsgebouw op televisie zag, was ik echt heel trots. Dit is toch de plek waar ik elke dag naartoe mag komen en waar ik het leuk heb. Groot Handelsgebouw is een icoon van de wederopbouw en die energie voel je nog steeds. De komst van Cambridge Innovation Centre (CIC) en Kleinhandel heeft hier ook veel aan bijgedragen.’

Wat hoop je nog in het Groot Handelsgebouw te bereiken?

‘De plek waar ik mijn kantoor heb, op de binnenplaats van het Groot Handelsgebouw, is cool. Dat hoop ik eigenlijk verder te kunnen ontwikkelen. Een cultuurhub met kunst, dans, muziek en theater. Je zit hier echt in het centrum van het gebouw. Een plek met heel veel potentie.’

 

https://www.earproof.com/ | Stationsplein 45 | E0.174.1

Foto: Antim Photography - www.antim.nl - unit E1.170.1

 

Earproof - Socials